+380 (67) 181-88-58
Як літати над військовими об'єктами та не втратити дрона

Як літати над військовими об'єктами та не втратити дрона

13.06.2019

Як літати над військовими об'єктами та не втратити дрона

13 жовтня після інциденту на складі боєприпасів у Ічні Чернігівської області було вжито посилені заходи безпеки. Зокрема введено тимчасове обмеження польотів в зонах розташування військових об’єктів. Захід впроваджено Державною авіаційною службою України на 3 місяці. Встановлено зону обмеження польотів на висоті до 5000 м в радіусі 10 км.  

Заборона не повна — подавши заявку на використання повітряного простору до Украероцентру, а також отримавши відповідні дозволи від Генштабу ЗСУ, СБУ, а в разі потреби від Повітряних сил ЗСУ, органів Державної прикордонної служби та ін. — політ здійснити все ж можливо.

Такий крок від Державної авіаційної служби обґрунтований — лише з початку минулого року трапилось 5 значних інцидентів на складах боєприпасів:

23 березня 2017 року — м. Балаклія Харківської області. Там зберігалося 125 тис. тонн боєприпасів — 70% було знищено за словами Міністра оборони України Степана Полторака. В результаті інциденту одна особа загинула, і ще п'ятеро отримали поранення.

22 вересня 2017 року — вибухнули склади зброї в селі Новоянисоль неподалік Маріуполя.

26 вересня 2017 року — с.Калинівка, Вінницька область. Було втрачено 20 тис. тонн боєприпасів.

9 жовтня 2018 року — вибухи на 6-му арсеналі в с. Ічня, Чернігівської області. Там зберігалось 69 тис. тонн боєприпасів, з яких було втрачено 95%. Вціліли лише 4 захищені бетоновані укриття.

 м. Балаклія Харківської області.

м. Балаклія Харківської області.

Дрони причетні до вибухів на складах зброї?

В Україні тривають військові дії, і БПЛА також активно використовуються не лише для розвідувальних операцій, а й для диверсійних дій. Так незадовго до вибухів в Ічні деякі свідки говорили, що були помічені дрони. А Полторак заявив, що це була атака на українські сховища. Хоча згодом командування Повітряних сил ЗСУ спростувало інформацію про дрони.

Щодо вибухів в Балаклії основною версію від самого початку слідства був теракт. Головний військовий прокурор України Анатолій Матіос говорив, що перед вибухами на складі також було чути гудіння, яке нагадувало роботу БПЛА. Згодом на одній із баз зберігання в Балаклії було знайдено термобаричну гранату виробництва РФ. Вона застрягла на дереві й провисіла там, не вибухнувши. Нещодавно Генеральний прокурор України підтвердив, що основна версія слідства — диверсія з застосуванням дронів.

Дрони становлять реальну загрозу

На офіційному рівні було підтверджено лише в одному випадку, що диверсії виконувались за допомогою дронів. Однак, вірогідність того, що й в інших інцидентах ця техніка виконувала ту чи іншу роль — висока. Та й загалом загроза від атак дронів існує. Наприклад, ІДІЛ активно використовує такий вид зброї. Як ціль, бойовики головним чином обирають неброньовані транспортні засоби та бойові позиції, але можуть завдавати удару й по броньованому транспорту. Причому для атак використовують різноманітні авіабомби з різними боєголовками. Тобто безпілотники можуть атакувати різні об'єкти й оснащуватись широким арсеналом зброї.

Тому дії влади щодо обмежень польотів біля військових об'єктів цілком логічні. Але що роботи, коли виникає необхідність зробити обліт в такій зоні?

Як отримати дозвіл на політ?

Компанія SmartDrones отримала замовлення на створення ортофотоплана міста Балаклії. Потрібно було виконувати роботи й в тій зоні, де були склади, які вибухали в минулому році. Замовником виступила міська рада, але ніяких домовленостей з СБУ та Генштабом не було — ці питання потрібно було врегульовувати власними силами.

Компанія вказувала в своїх листах до Генштабу та СБУ телефони міського голови та його заступника. Але невідомо чи з ними питання якось узгоджувались.

Обліт потрібно було робити на висоті 380 м, тому перше, що необхідно було зробити незалежно від того чи є поруч військові об'єкти — отримати дозвіл на використання повітряного простору від Украероцентру. Вже наступний крок — отримати дозвіл Генерального штабу.

Але те, що просто в теорії — на практиці виявилось дуже складним для реалізації. В той тиждень, коли SmartDrones подали запит в Украероцентр, трапився інцидент на складах в Ічні. Над усіма військовими складами закрили повітряний простір в радіусі 10-30 км. А роботи, які потрібно було виконати, якраз потрапляли в межі цього радіусу.“Просто так зарезервувати політ Украероцентр не може, тому що на це потрібен дозвіл Генерального штабу ЗСУ. А чіткої процедури видачі дозволу немає. Я телефонував на всі зазначені на офіційному сайті Міністерства оборони телефони — виявилось, що й там ніхто нічого не знає. Лише в одному з відділів мені надали електрону пошту, на яку потрібно було написати”, — Сервер Акімов, фахівець SmartDrones.

Було відправлено листа на ім'я Начальника Генерального штабу ЗСУ Віктора Муженка. За тиждень надійшла відповідь з дозволом на обліт у визначені дати. Також були надані контакти командира військової частини міста Балаклія.

“Перед виїздом я зателефонував командиру військової частини. Виявилось, що ще потрібен дозвіл від СБУ. Ми надіслали листа у Харківське управління СБУ. Відповідь нам дали оперативно, і вже через 2-3 дні ми отримали дозвіл. Також нам надали контакти людини на місці, яку потрібно було попереджувати перед початком робіт”, — Сервер Акімов.  

Всі питання з дозволами було вирішено, але це не означало, що можна було спокійно працювати.

Активність та спостережливість мешканців міста

На виконання робіт було потрібно п'ять днів. Потрібно було зробити ортофотоплан міста, й передбачався обліт вздовж огорожі військової частини. Перед початком польотів фахівці SmartDrones вирушили до командира військової частини. Передбачалось, що він огляне дрони й надасть остаточний дозвіл. Після того як командир переконався, що БПЛА безпечні й неозброєні — спеціалісти приступили до роботи.

“Безпосередньо під час польотів виникла ще одна проблема. Але проблемою не правильно це називати — адже це активність та відповідальне ставлення людей. Мешканці міста, побачивши, що хтось здійснює облети викликали поліцію та СБУ. Тому до нас постійно приїжджали з перевірками, щоб переконатись, що наші дії не несуть загроз безпеці міста. Але у нас при собі були усі необхідні документи та дозволи, тому ми швидко все залагоджували”, — Сервер Акімов.

Встановлення опорних знаків.

Таким чином, місцеве населення було спостережливе й уважне. Тому важливо мати при собі дозвільну документацію. В протилежному випадку роботи можуть затягнутись або перериватись, поки буде встановлюватись, чи є насправді дозволи на проведення польотів.

Взаємодія з військовими або як не втратити свого дрона біля військової частини

Спочатку роботи виконувались в інших частинах міста. Коли ж прийшов час обльотів безпосередньо біля військової частини — потрібно було відкласти задачу ще на 3-4 дні.

У військових встановлені комплекси радіоелектронної боротьби (РЕБ). Якщо такий пристрій вмикається, то дрон втрачає позиціювання і летить в напрямку вітру.

Необхідно було заздалегідь попереджати військових про польоти. Вони тоді вимикали РЕБ, а фахівці здійснювали заплановані роботи.

Але в процесі обльотів один інцидент все ж трапився.

Приїзд поліції  на перевірку

 

“Військовим здалось, що ми залетіли на територію їх частини. Вони ввімкнули РЕБ, внаслідок цього один наш дрон полетів у місто, в напрямку окремого підрозділу частини. Вони відразу вимкнули комплекс, і ми змогли продовжити роботи. Але того БПЛА, що став некерованим — не знайшли. Наступного дня були змушені завершувати роботу іншим дроном”, — Сервер Акімов.

 

Наскільки небезпечна дія РЕБ?

Військові мають технічну можливість “заглушити” дрон на усьому радіусі, де діють обмеження. Коли така ситуація трапляється — дрон не може позиціюватися і просто “губиться” в просторі. Та ним все ще можна керувати в ручному режимі. Але для цього його потрібно бачити. Якщо ж дрон не видно, то повернути його практично неможливо. БПЛА просто летітиме туди, куди його нестиме вітер, поки він автоматично не приземлиться внаслідок розрядження батареї.

“В нашому випадку дрон віднесло на 2,5-3 км від точки, де його заглушили сигналом. Цьому сприяв достатньо сильний вітер — десь 7 м/с. І тому його дуже знесло, він летить на одній висоті по вітру і коли у нього закінчується  заряд батареї, дрон в автоматичному режимі здійснює посадку”, — Сервер Акімов.

Що робити, коли дрон “загубився” біля військової частини?

Сьогодні ще багато моментів щодо непередбачуваних ситуацій не відпрацьовано. Тому в першу чергу необхідно зв'язатися з командиром частини і узгоджувати подальші дії з ним.

“Ніхто не знає, як себе юридично захистити в таких ситуаціях. Ми не писали заяви. У нас були усна домовленість з командиром частини. Ми йому розповіли, в якому напрямку дрон полетів, а командир вже дав завдання військовим його розшукати. Командир виявився дуже порядною та відповідальною людиною — коли ми вже були в Києві, він зателефонував і сказав, що дрон знайшли і відправлять нам поштою”, — Сервер Акімов.

В даній ситуації пощастило. Але військові не відповідають за такі моменти. Якщо дрон летить на висоті 200 м поблизу частини — складно встановити чи перетнув він допустиму межу. Військові можуть і перестрахуватись, тому що питання безпеки надважливі сьогодні. Саме тому обов'язково необхідно встановити комунікацію з військовими.

“Нам потрібно було “закрити” завдання в цьому секторі. Ми подавали до частини контури, де ми будемо виконувати роботу. І відповідальний за увімкнення РЕБ солдат контролював обліт. Якщо наш дрон порушує контур — значить, солдат зобов'язаний увімкнути комплекс”, — Сервер Акімов.

Актуальність проблеми польотів біля військових частин

В Україні багато військових частин в містах  і полях. Враховуючи обмеження в 10 км, відтепер дрони дуже часто потраплятимуть в зону дії обмеження.

“Зараз дуже багато польотів проводиться в таких зонах. У нас передбачається ще один проект на Полтавщині та Чернігівщині поблизу військових частин. Там також потрібно буде отримувати дозволи. А нещодавно ми повернулись з Сумської області, де виконували проект, що передбачав польоти на відстані 600 м від кордону з Росією.  І там була прикордонна частина, що також вимагало від нас узгоджень”, — Сервер Акімов.

Але у будь-якому випадку потрібно отримувати дозвіл, тому що згідно з чинними правилами без подання заяви можна використовувати повітряний простір лише на висоті до 120 м.

Якщо ж обліт планується вище, то потрібно подавати заяву в Украероцентр. Коли поблизу немає військових частин, то просто відбудеться резервування повітряного простору. Але якщо є — то Украероцентр запросить дозвіл від  Генерального штабу, СБУ та інших, і прийдеться отримувати дозволи. Та і в такому випадку не варто перейматись — насправді, сам дозвіл отримати не так важко. Єдине, що дійсно заважає, то це відсутність процедури отримання дозволу. Вийшла неоднозначна ситуація: правила існують, а інформація про послідовність дій — відсутня. Таким чином, кожен випадок стає індивідуальним: необхідно здійснювати багато телефонних дзвінків, щоб все владнати. Отож, якщо першого разу доводиться проходити процедуру отримання дозволу — то прийдеться трохи поморочитись.  

 

Ще раз наголошу, важливо налагадити комунікацію з військовими. Бо технічно неможливо вирішити ряд важливих питань — наприклад, чи перетнув дрон межу частини? Саме тому оптимальний варіант — коли військова частина виділить відповідального, який би слідкував за польотом разом з оператором дрона. Цей військовий міг би перевірити чи немає вибухових пристроїв. А потім контролював би зліт, виконання завдання та повернення дрона. Тільки так можливо запобігти неприємним ситуаціям зі зникненням БПЛА” , — Сервер Акімов.

Сьогодні в країні така ситуація, що не тільки військові посилили заходи з охорони складів та частин. Звичайні громадяни також більш уважні та пильні. Тому навіть отримавши усі дозволи, необхідно розуміти, що можуть виникати додаткові перевірки. Також не слід виключати непередбачувані події, такі як “заглушення” дрона в нашому випадку.

Обов'язково потрібно комунікувати з державними службами. Процедури не відпрацьовані, але служби відкриті для спілкування — з ними можна зв'язатися і поштою, і телефоном, і через e-mail або месенджери.

Головне — потрібно розуміти, що посилені заходи безпеки з боку військовий та Державної авіаційної служби — виправдані та необхідні. Тому ми повинні враховувати ці правила і відповідально ставитись до їх виконання. Більш того, ніяких додаткових перепон не створюється, якщо діяти згідно з вимогами.

 

SmartDrones
Консультация

Получить профессиональную консультацию

Звоните по телефону ‎
+380 (67) 181-88-58Позвонить

Заказ услуги